Indonesië deel 2: Java en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu Indonesië deel 2: Java en Kuala Lumpur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu

Indonesië deel 2: Java en Kuala Lumpur

Door: Aimy

28 Juli 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Selamat pagi, sore, malam!

Het is weer tijd voor een verslagje! Inmiddels zitten we al een tijdje op Java en hebben alweer genoeg meegemaakt!
De vlucht naar Jakarta was soepel verlopen. Daar een taxi gepakt naar ons hotel en die dag vooral lekker weinig gedaan. Die avond nog wel naar een avondmarkt vlakbij het hotel geweest. De mensen hier zijn zo relaxt! We waren de enige toeristen die er rondliepen, dus we werden flink bekeken, maar niemand die je achterna loopt om spullen te verkopen. Op die markt lekker risolles gegeten en vroeg naar bed gegaan.
De volgende dag wilden we wat van Jakarta verkennen dus hadden we al vroeg een taxi gepakt naar het nationaal monument. Het was er lekker rustig, dus eenmaal boven een gaaf uitzicht over Jakarta. Daarna waren we naar een moskee gelopen, maar konden we alleen met een gids naar binnen vanwege de Ramadan. Hij kwam vrij autoritair over, dus besloten om verder te lopen. Dus nog een kathedraal bezocht en daarna naar het museum van de Indonesische bank. Super mooi museum! Heel mooi opgezet en ook nog eens gratis. Vanuit daar nog wezen lunchen bij een lokaal tentje, naar het wayang museum geweest en naar de haven van Batavia. Alleen jammer dat het (vergeleken met zes jaar geleden toen ik er was geweest) heel slecht is onderhouden en bijna geen geschiedenis van Batavia meer te zien valt. Die avond een taxi (heeeerlijk als de taxi zo goedkoop is!) naar een super grote shopping mall geweest. MET H&M! Haha nog nooit zo blij geweest om na 4,5 maanden eindelijk weer die winkel te zien. Dus daar natuurlijk geshopt. Daar ook lekker indonesisch gegeten: döner kebab ;). Wat we hier heel veel zien in vergelijking met andere Aziatische landen is dat ze hier echt op straat dingen proberen te verkopen etc. Dus als het stoplicht op rood staat, dan lopen er mensen de straat op om kranten te verkopen, viool te spelen en te zingen om aan geld te komen, flesjes water etc. En uiteraard had Ruud weer een ander speciaal aanbod gekregen haha. Op de terugweg in de taxi, kwam er dus een ladyboy aan die al kloppend en wrijvend over de autoramen naar Ruud 'misssterrrrrr' aan het roepen, nouja schreeuwen, was. Toen Ruud niet reageerde, zette hij maar zijn mannenstem op haha. Zelfs de taxichauffeur lag helemaal in een deuk.

Bandung deel 1
Volgende dag hadden we een treinreis naar Bandung met een super mooi uitzicht. Eenmaal daar besloten om naar een voorstelling van de anklung school te gaan, dus meteen een taxi gepakt en doorgereden. De anklung is een Indonesisch muziekinstrument dat werd bespeeld door ongeveer 50 kinderen. Een typisch toeristische attractie, waar we dan ook tussen de groepen Nederlanders zaten. Maar super leuk en schattig om die kindjes te zien. Aangezien alle toeristen daar meestal met een groepsreis komen, konden wij geen vervoer terug vinden vanwege de spits. Uiteindelijk konden we met de presentatrice van de voorstelling een stuk meerijden, totdat we een taxi zagen! Later hadden we van haar ook nog tips gekregen voor in Bandung.

Kuala lumpur, Maleisië
De volgende dag waren we gewoon even omdat het kon... En vooral omdat het moest :) naar Kuala Lumpur gevlogen voor een visarun! Eenmaal daar aangekomen het verschrikkelijke nieuws te horen gekregen over de MH17. Echt verschrikkelijk.. We hebben het nieuws daar dan ook goed in de gaten gehouden.
Verder hebben we die twee dagen wat geshopt en twee keer een breakout (escape the room) gespeeld. Super grappig!! Je krijgt dan een kamer die je wilt en daar moet je door middel van codes etc. ontsnappen! Wij waren er natuurlijk super goed in.. Not :) Na de tweede kamer bijna helemaal gesloopt te hebben, om op tijd te kunnen ontsnappen (zelfs na slopen niet gehaald haha), besloten maar geen derde keer terug te komen haha.

Bandung deel 2
Eenmaal terug gevlogen naar Bandung lekker geslapen in ons guesthouse, waar we ook mooi onze grote backpack tijdens kuala lumpur konden achterlaten. De volgende dag een taxi genomen naar de straat waar mijn oma vroeger heeft geleefd. Eerst in die straat geluncht bij een lokaal tentje en daarna hadden we dan eindelijk oma's huis gevonden!! Super bijzonder natuurlijk! We hadden in de winkel kennis gemaakt met de eigenaresse en haar zoon, waar we later nog een tijd mee hebben gepraat. Ook mochten we het hele huis bekijken, was heel leuk!
Daarna echte stroopwafels (zonder stroop) gekocht en echte neppe ontbijtkoek! Lekker Hollands dagje ;). Die middag vanuit oma's huis terug naar het guesthouse gelopen en natuurlijk van top tot teen aangestaard door alle mensen niet verkeer haha.
Volgende dag een hele zware dag gehad. Eerst een flinke strawberrycheescake shake bij de Starbucks opgedronken en daarna flink gewinkeld in de shoppingmall! Vervelend ook als Allstars daar voor 25 euro per paar worden verkocht ;).
Volgende dag de minivan gepakt naaarr Pangandaran!

Pangandaran
In pangandaran hadden we een tour geboekt voor de green canyon en countryside. Samen met nog 6 anderen hadden we eerst een countryside tour door een dorpje. Daar zagen we hoe kroepoek werd gemaakt, hoe de suiker wordt geproduceerd etc. En daar heeft Aimy nog nieuwe vriendinnetjes gemaakt haha, met drie kleine meisjes. Daarna kwamen we bij de wayang poppenmaker aan, dezelfde man als zes jaar geleden! Heel grappig dus.
Na de countryside reden we naar de green valley, waar we konden zwemmen. Super leuk. We zwommen met de stroming mee, waardoor we soms van een mini waterval af moesten springen haha. Ook nog aimyruud aka Tarzan, want we konden al slingerend het water in :).
Na ongeveer een uur zwemmen reden we door naar de green canyon, waar we een gave boottrip hadden! Heel vet uitzicht, eindigend bij een waterval en op de weg terug nog grote reptielen gezien. Leken wel mini krokodillen haha.
Op de terugweg nog naar een schildpadden opvang geweest en toen weer terug naar het guesthouse. Die avond lekker gegeten en daarna nog wat gedronken met een deel van onze groep van de tour!
Volgende dag dacht ik om eens vrolijk weer een keer een jurkje aan te trekken. En ik had het geweten :). Starende mannen en vrouwen haha. Zelfs een man met zijn twee kinderen en vrouw achterop de scooter, die wel vijf keer om keek om uitgebreid te kijken, en vervolgens begon te slingeren, omdat hij het stuur niet recht kon houden haha. Dus nee, helaas geen jurkje tot Bali waarschijnlijk ;). Die middag heeeeeerlijke vis op bij de vismarkt. Een complete vis voor maar 2 euro :). Hadden we die prijzen maar in Nederland haha.
Verder die dag gerelaxt, want de volgende dag stond alweer een lange busreis op ons te wachten richting Yogjakarta!

Yogjakarta
Doordat het einde van de Ramadan hier eindigt is het al een druk drukker op de weg. Hierdoor had onze chauffeur besloten om niet de grote weg, maar de countryside weg te pakken. Op alle gaten en hobbels in de weg na, best fijne rit ;). Het uitzicht was in ieder geval wel leuk. Na acht uur rijden, eindelijk gestopt om wat te lunchen en daarna nog twee uur verder om vervolgens aan te komen bij onze homestay.
In de avond nog lekker gegeten bij een Indonesisch tentje. Wij kwamen binnen en meteen was het hele restaurant stil.. Iedereen keek ons aan haha. We waren de enige toeristen in dat restaurantje en dat was te merken ;). Verder heerlijk gegeten (kambing!) en die avond vroeg naar bed, want om 3.30 zouden we alweer opgehaald worden voor de sunrise.
THE SUNRISE! Ergens achter de wolken..... Haha :). Na uur te hebben gereden, een helling te hebben opgeklommen, kregen we niet meer te zien dan een schim van een berg met een boel wolken en mist! Beetje jammer, maar geen zonnestraaltje te zien! Dus maar weer terug in die auto en reden we naar de Burubudur waar een heerlijk ontbijt van droge witte toast met chemische aardbeienjam op ons stond te wachten, haha. Klinkt goed he ;). Daarna gingen we de Burubudur op! Super grote tempel met, eenmaal boven, een mooi uitzicht! We hadden geluk dat we er al zo vroeg waren (7.00 uur), want het was hierdoor nog niet zo druk en konden we nog foto's maken zonder een photobomb van andere toeristen :).
Na daar een tijd te hebben rondgelopen, foto's gemaakt, zijn we weer terug gereden naar onze homestay waar we nog een echt Indomieontbijt kregen! Die dag bijgeslapen, wat uitgezocht voor de volgende dagen en de beste pizza ever gegeten! En dat voor maar 3 euro haha. Die avond nog wat bijgepraat met het personeel van onze homestay en afscheid genomen.
De volgende dag moesten we helaas onze homestay inruilen voor een ander guesthouse, omdat de homestay al was volgeboekt (in verband met indul fitri (Suikerfeest). Dus na flink afscheid van iedereen, naar ons andere guesthouse gelopen.
Na het inchecken geluncht bij ViaVia restaurant. Suuuuper lekker gegeten, want eindelijk!!! na een lange tijd hadden we normaal brood op! Speltbrood zelfs, dus ook nog eens gezond, haha. Dus lekker kleine hapjes genomen, om er zo lang mogelijk van te genieten ;). Die dag wilde Aimy haar workshop voor het maken van een zilveren ring boeken, maar door het Suikerfeest waren de dagen dat we er nog waren alles gesloten. Die dag dus flink gebaald, want dat was uiteindelijk iets wat Aimy al heel lang wilde. Die avond hebben we ivm met het Suikerfeest (nee hoor, gewoon omdat we er zin in hadden :):):) ) flink veel gegeten met appeltaart en ijs als toetje! Heerlijke javaanse keuken haha.
Het was ook een gek gevoel die avond. Het leek wel oudejaarsdag! Je hoorde vuurwerk, er was een optocht met kinderen en de hele avond (en nacht.. Erg relaxt ;) ) was de moskee aan het brallen. Wel grappig om mee te maken!
Deze ochtend lekker ontbeten met Javaanse Opor! Vandaag en morgen een beetje rustig aan en wat rondlopen door de stad. Vandaag is dus alles dicht, dus hopelijk kunnen we morgen nog wat bezoeken! In ieder geval hopen we wat van dat gefeest hier mee te kunnen maken! Daarna zullen we de nachttrein pakken naar Malang!

Nog maar drie weken en dan zijn we alweer terug! De tijd gaat echt snel nu! Eerlijk gezegd, kijken wij er stiekem ook wel een heel heel klein beetje naar uit! Niet zozeer het solliciteren en werken etc. ;). Maar dat chaotische Azië een weekje inruilen voor het structurele Nederland is niet verkeerd, haha.

Duss.. Wij gaan die drie weken nog even volop genieten! Tot snel!! Xxxx

• 29 Juli 2014 - 09:42

Margot:

Mooi verslag weer van het ons herkenbare Indonesië!
    Geniet nog van de laatste weken!
    Dikke kus, Mama

• 02 Augustus 2014 - 14:51

Jan:

Hallo luitjes...nog maar 3 weekjes???..ja, de tijd gaat zijn vaartje als je zo druk plezier hebt...heb wat probleempjes met lezen maar van jullie verslagen kan ik gerust nog jaren plezier beleven...heerlijk...ik wens jullie de laatste reisjes alle goeds dat er inzit (en de laatste power die er nog inzit) en ben ook blij jullie gezichten weer te zien...lieve groetjes...Jan

Tags: java, kualalumpur