Indonesië deel 1: Sumatra - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu Indonesië deel 1: Sumatra - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu

Indonesië deel 1: Sumatra

Door: Aimy

14 Juli 2014 | Indonesië, Batavia

Selamat datang!!! Apa kabar?! Hier alweer een verslag uit het laatste land die we gaan bezoeken!

Bukit Lawang
Sumatra staat bekend om de jungles, de vulkanen en de orang-oetans. Dus ja, een plek die we natuurlijk moesten bezoeken!
Het begon in Medan, waar we werden opgehaald door de chauffeur van Thomas Retreat, waar we onze jungletocht hadden geboekt. Super vriendelijke man die onderweg naar Bukit Lawang een stop maakte waar we wat konden eten. Indonesisch eten... Ein-de-lijk!! Hier keken we zo lang naar uit! Aimy kon haar eerste woordjes Indonesisch oefenen en na lekker te hebben gegeten reden we door. De mensen hier op Sumatra rijden echt als gekken! Ook al hebben we al veel meegemaakt: hier telt gewoon, ik ben de grootste dus ik mag als eerst! DUS IK GA OOK EERST :)! Erg fijn op een weg vol met gaten en waar je denkt dat inhalen onmogelijk is, maar het hier gewoon mogelijk wordt gemaakt!

Eenmaal 's avonds in Bukit Lawang kwamen we in een kamer terecht waar de gaten bovenin zaten, dus we konden goed (lees heeeeel goed) genieten van de rivier die voorbij stroomde. Ook 's nachts ja, als je wilt slapen :). Inclusief badkamer zonder licht, zonder wastafel en met hurk wc, maakte dat de dag natuurlijk helemaal compleet! Ach wat wil je voor 6,5 euro per kamer. Je wilt alleen maar slapen en dat was aardig gelukt.. bij Ruud :) die avond nog wat gegeten en hadden we informatie gekregen over de trekking.

De volgende ochtend hadden we kennis gemaakt met Thomas, onze gids! Volgens mij hadden we geen betere gids kunnen hebben dan hem! Een geweldige kerel die graag grapjes maakt en er vooral zelf ook nog het hardste om moet lachen! Na een ontbijt vertrokken we de jungle in! We waren met een groep van tien man. Was voor de trekking zelf iets te groot, maar maakte het in de avond alleen maar gezelliger. We waren met twee Denen, drie Polen en drie Franse Belgen. Dus lekker europeesmulticulti! De jungletrek startten we met de bekende stinkvrucht: Durian. Ik wist allang dat ik het niet lekker vond, maar uiteraard moest Ruud het van mij nog proberen. Haha helaas geen foto, maar Ruud vond het in ieder geval niet lekker :):):).
Eenmaal verder zagen we al de eerste aapjes in de bomen, super leuk! We kregen nog wat uitleg over wat er groeide in de jungle etc. En toen gingen we echt de jungle in! Het was niet mooi een paadje, nee we moesten echt met handen en voeten klimmen en dalen! Mijn tas is dan ook bijna officieel naar de filistijnen. Best zwaar, maar super leuk. We maakten regelmatig een stop, kregen super veel vers fruit en na een aantal uur zagen we ze dan: de orang oetans!! Ze zaten hoog in de bomen, dus in het begin moesten we goed kijken. Maar eenmaal later was er eentje nieuwsgierig en kwam om eten vragen, dus die kwam heel dichtbij. Zo gaaf! Het was echt een aap, maar had de handen en voeten die leken op een mens. Alleen slingeren zij ermee van boom tot boom en komen wij niet verder dan het beklimmen van een berg (met pijn en moeite).
Na deze aap goed te hebben kunnen observeren gingen de twee jongens die ook met ons meeliepen ivm de veiligheid voor de orang oetans etc. onze lunch uitstallen. Helaas moest het na vijf minuten weer zo snel mogelijk worden ingepakt, omdat een andere moeder orang oetan met baby'tje dit rook! Haha, dus om deze apen af te leiden, ging onze gids gauw ergens anders met fruit staan, zodat de twee jongens de lunch gauw konden inpakken en ergens anders naartoe konden brengen. De aap had dit natuurlijk allang in de gaten, dus bleef die twee jongens in de gaten houden haha. Eenmaal een plek gevonden om te lunchen, slingerde moeder aap met het baby'tje nog boven ons, maar kwam gelukkig niet langs om onze lunch mee te nemen haha. Is wel eens gebeurd, had de gids ons verteld.

Onderweg werd Aimy nog bij een groepje Indonesische toeristen getrokken om mee op de foto te gaan haha. Niet gevraagd, nee voordat ze het doorhad stond ze al geposeerd voor de foto. Dit gaat waarschijnlijk nog heel vaak voorkomen, aangezien Indonesië er bekend om staat haha.
Vervolgens nog een groot stuk omhoog en omlaag geklommen. Vooral het laatste stuk was een lange steile helling, dat we zonder stop in één keer omlaag gingen. Gelukkig was het niet glad en konden we ons redelijk goed vasthouden aan de takken. Wel blij toen we beneden waren haha. Toen kwamen we aan bij de rivier waar ook ons kamp was! We sliepen in een tent die gewoon open was. De toilet was enorm! Namelijk de hele jungle :). Met andere woorden.. Zoek lekker een plekje op om je behoefte te doen, als het maar ver genoeg van de tent af was :p. We waren super bezweet, dus meteen de rivier ingesprongen! Die avond lekker gegeten. Het eten op Sumatra is veel pittiger dan op Java en Bali, maar super lekker! Met vers gemaakte emping, sambal tempeh etc.
Daarna gingen we samen met Thomas en het personeel van het kamp spelletjes spelen en zingen. Was echt een super avond!

Na niet zo lekker te hebben geslapen met spierpijn, je dagtas als rugzak, een vloerkleed als matras, hadden we de volgende dag nog meer spierpijn! Haha. We kregen lekker een ontbijt, gingen onze tanden poetsen in de rivier en toen liepen we een stukje verder langs de rivier waar we zwommen en een waterval gingen bezoeken. Eenmaal terug bij het kamp nog wat fruit en Indomie noodle soup (Kels en Jord, ik heb de reclame nog niet gezien haha) en toen gingen we inclusief onze tassen tussen ons in met de tubes, die aan elkaar waren vast gemaakt terugvaren naar het punt waar we waren begonnen. Haha echt super vet dat raften/tuben! We gingen werkelijk alle kanten op, maar de jongens wisten goed wat ze deden!
Eenmaal terug konden we naar onze kamer en hadden wij een super leuke kamer gekregen met hangmat!! (Die middag er meteen in slaap gevallen!).
In de avond nog lekker gegeten in het restaurant, nagepraat met anderen over de trekking en daarna had één van de jongens zijn gitaar erbij gepakt en begon het liedje 'het is een nacht' van Guus Meeuwis te zingen! Haha echt vet, hij kon het heel goed! Daarna nog andere liedjes gespeeld en gezongen en toen maar op tijd naar bed gegaan.
Volgende ochtend afscheid genomen van iedereen en met de minivan de lange reis richting Lake Toba!

Echt grappig, in alle landen vroeg iemand wel eens aan Aimy waar ze vandaan kwam, omdat ze er niet Nederlands uit ziet, maar hier in Indonesië wordt er heel vaak naar gevraagd. Ze is dan ook al een paar keer 'sister' genoemd, haha!

Lake Toba.
Na een busreis van 9 uur en nog een half uur met de ferry te zijn gereisd eindelijk aangekomen op het kleine schiereilandje tuktuk, midden in Lake Toba! Het staat bekend om de relaxte sfeer en is ontstaan door een vulkaanuitbarsting heeeeul lang geleden :). Hier hebben we vooral lekker een paar dagen relaxt! Nouja vooral.. eigenlijk alleen maar! Werkelijk niks van het eiland gezien, alleen maar gerelaxt en wat ingelezen voor onze weken in Indonesië. Uiteraard ook nog om drie uur in de nacht de wedstrijd Nederland-Argentinië bekeken, waar we uiteindelijk drie uur later teleurstellend ons bed weer konden begroeten :).

Berastagi.
Na lekker uitgerust te zijn, hadden we een busje genomen naar Berastagi. Daar stond Abdy, onze gids die we via internet hadden gevonden, ons al op te wachten. Die middag wat rondgelopen, een zonsondergang zonder zon bekeken op de Gundalung Hill en ontbijt gekocht voor de volgende dag! Die avond nog Nyke ontmoet en mee avond gegeten, meisje uit Duitsland die uiteindelijk de volgende dag met onze trekking mee ging.
Volgende ochtend stond Abdy al om 4.15 uur op ons te wachten! We werden eerst met een busje bij de vulkaan afgezet en zijn daarna in een uur tijd (en pikkedonker, niet echt fijn als je weet dat je slangen kunt tegen komen, haha) de Sibayak vulkaan opgeklommen. We waren blij dat we er waren en wat een ongelofelijk uitzicht hadden we!! Bovenop de vulkaan en we waren bijna de enigen! We hadden uitzicht op een andere vulkaan die twee weken geleden nog is uitgebarsten! De rook kwam er ook nog goed uit en de vulkaan is ook nog niet begaanbaar, omdat je anders gefrituurd wordt :). Dus veel foto's geschoten, de vulkaan en krater van (heeul) dichtbij bekeken en toen weer naar beneden geklommen! Daarna gingen we naar de hotsprings om lekker te relaxen met een theetje in onze hand en met uitzicht op de vulkaan! Echt verschrikkelijk ;). Daarna nog een tempel bezocht, geluncht met babi pangang, een traditioneel huis bezocht en de fruitmarkt waar we weer een aantal nieuwe fruitsoorten hebben ontdekt!
Eenmaal terug in berastagi, hadden we onze backpacks gepakt en had Abdy ons naar de local bus gebracht die ons naar Medan zou brengen. De local bus was erg local! Lekker tussen de mensen, eieren etc. gepropt. Maar netjes twee uur later in Medan aangekomen! We waren vooral ook blij dat onze backpacks er nog waren, aangezien ze bovenop het dak van het busje werden gegooid en niet waren vastgemaakt haha. Ook wel leuk zo'n busje, want mensen zijn ontzettend nieuwsgierig en proberen een praatje met je te maken!

Medan.
Medan zelf is niet echt een bijzondere stad. We hadden wel een fijn hotel met een shoppingmall er bijna aan vastgeplakt, dus daar lekker rondgelopen. Volgende dag was Ruud jarig, dus waren we om het te vieren (en omdat het kan), twee keer naar de bioscoop geweest, lekker donuts gegeten en naar de karaokebar geweest ;). En ik kan zeggen dat we zangtalenten zijn! We hebben zelfs een Indonesisch lied gezongen! You say akuuu...
Vanochtend zijn we alweer naar het volgende eiland gevolgen: Jakarta!!

Xxxx

• 14 Juli 2014 - 08:43

Linda:

Jammer.......... Dat ik het, bijna laatste, verslag alweer heb gelezen. Het is zo heerlijk om even weg te zijn uit de realiteit en me even bij jullie waan! Wat een gave avonturen maken jullie toch mee! Ben ook zo ontzettend benieuwd naar al jullie foto's!
    Geniet nog van de laatste maand! Wij wachten jullie in ieder geval met open armen op!!!
    Liefs, Linda en Frens

• 14 Juli 2014 - 23:18

Buuf:

Oh..Ruud en Aimy, ik heb echt met jullie te doen!
    je lunch niet rustig kunnen benutten omdat je moet vluchten voor mama aap met jong!
    2x naar de bioscoop moeten gaan op Ruud's verjaardag
    in slaap vallen in een hangmat
    en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
    Tis dat ik geen tijd heb om langs te komen .......anders had ik jullie daar graag in de watten gelegd ;)

probeer al de nare gebeurtenissen maar snel te vergeten en geniet de laatste maand maar extra van jullie tripje ;)

(jeetje wat ben ik jaloers.... xxx enjoy)