Laatste dagen Vietnam, terug naar Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu Laatste dagen Vietnam, terug naar Thailand! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Vietnam, terug naar Thailand!

Door: Aimy en Ruud

15 Mei 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hooooii! Ruim twee weken verder en alweer een hoop meegemaakt!

Hanoi & Halong Bay, Vietnam

Na Sapa waren we wel toe aan wat wat luxe! Na vijf gebroken nachten arriveerden we weer in Hanoi met de nachttrein. Daar hadden we een hotel gevonden met heeeerlijk zachte bedden! Ook nog een gratis upgrade erbij, dus we hadden eindelijk een douchecabine, zodat we eindelijk konden douchen zonder dat de badkamer helemaal nat werd! Het is namelijk een gewoonte in Cambodja en Vietnam om midden in de badkamer te douchen zonder douchecabine of gordijn, zodat de hele vloer en wc nat wordt...was erg fijn voor de volgende die naar de wc ging! En Aimy had eindelijk een haardroger!! Kon Aimy eindelijk haar haren föhnen, haha. Dus ontzettend blij met dit hotel (uiteindelijk ook niet heel veel duurder hoor, ong. € 7,50 pp inclusief ontbijt!
Die dag was het dag van de arbeid, dus veel Vietnamezen hadden vakantie. Dat was ook te merken, want die ochtend gingen we naar het mausoleum om Ho Chi Minh te bezichtigen, maar konden we lang in de rij staan wachten door de drukte! (Ho Chi Minh was een communistische leider van Vietnam en later premier en president en ligt al ongeveer 45 jaar opgebaard in het mausoleum. Niet bedorven hoor ;), hij wordt netjes elk jaar bijgewerkt ;) ).
Die middag afgesproken met Malin, meisje uit Noorwegen, die we al eerder in Siem Reap hadden ontmoet. Gezellig geluncht en in de avond nog mee avond gegeten. Ook die avond was het super druk. Overal mensen die eten en dronken en de dag van de arbeid aan het vieren waren.
Erg grappig, want over de hele straat stonden plastic krukjes en dus zat de hele straat vol met mensen. Maar zodra de politie met zijn busje eraan kwam, moest iedereen opstaan en werden gauw de krukjes van de straat afgehaald. De politie was nog niet weg en alle krukjes stonden alweer op straat haha. Erg grappig, kwam dan ook een aantal keer voor dat we voor twee minuten tegen andere mensen aangeplakt stonden vanwege de politie!
De volgende dag lekker uitgeslapen en verhuisd naar een andere kamer in het hotel. Die dag nog even onze tour naar Halong Bay voor de volgende dag geboekt en onze vlucht naar Bangkok (we wilden eigenlijk de grens oversteken naar Laos, maar konden geen goede busreis vinden naar de plek die wij wilden bezoeken. Dus besloten eerst noord Thailand te pakken en vanuit daar naar Laos te gaan!). Daarna nog naar het women museum geweest en zijn we wat te weten gekomen over de rol van de Vietnamese vrouwen in de geschiedenis en samenleving van diverse volken in Vietnam!
Volgende morgen werden we opgehaald voor de Halong Bay cruise van twee dagen. We hadden een super leuke en enthousiaste gids die graag aan het woord was! Met nog 14 anderen zat de boot vol. De boot zag er leuk uit, met een mooie grote ruimte voor lunch en diner, een eigen kamer en ruimte boven de boot om te relaxen.
Die middag eerst een lunch op onze boot, al varend door Halong Bay. Daarna bezochten we een van de grotten van Halong Bay. Het was best een mooie grot, maar aangezien er elke dag 400 tot 500 boten naar Halong Bay vertrekken, stond je nog net niet tegen elkaar aangeplakt in de grotten te lopen. Iets te toeristisch voor ons!
Daarna kajakken in de baai en langs een floating village. Was super leuk, alleen jammer dat we daar niet heel veel tijd voor kregen, omdat we alweer verder moesten.
Detail bij kajakken: er werd ons verteld dat we 30 dollar moesten betalen als onze peddel door midden zou breken. Vervolgens kreeg je krakkemikkige peddels in je handen geduwd, dus op hoop van zegen maar gaan roeien! En ja hoor, allebei kapot... Grapje :). De peddels en wij kwamen heelhuids terug.
Na het kajakken konden we een rots opklimmen en hadden we een enorm gaaf uitzicht over Halong Bay!
's' Avonds nog lekker gegeten, Ruud heeft een poging gedaan tot inktvis vangen (na twee uur de hoop opgegeven), Vietnamese spelletjes gespeeld en wat gekletst met het personeel.
Volgende dag gingen we na het ontbijt naar een pearl farm (ja helemaal op water) en kregen we een rondleiding over het kweken van parels. Slechts 30% van de gekweekte oesters hebben een perfecte parel en het duur 5 tot 6 jaar om een parel te kweken. Dus nu snappen we waarom parels zo duur zijn haha. Na flink geshopt te hebben (haha niet dus) terug gevaren richting Halong stad. Daar kregen we nog een lunch en was het weer tijd om terug naar Hanoi te gaan.
In Hanoi nog naar de avondmarkt gegaan en op tijd naar bed.
Volgende dag waren we naar een oud gevangenis geweest waar nog een deel van de gevangenis gespaard is gebleven. Op zich interessant om ernaar toe te zijn geweest (kostte ook geen drol: € 0,30 pp), maar na de indrukwekkende S21 gevangenis in Cambodja, viel het toch een beetje tegen. In de namiddag nog even naar een lokaal marktje geweest en koffie gedronken bij één van de 100 koffietentjes in Hanoi. Die avond waren we onverwachts nog naar een waterpoppenshow geweest. Het is typisch iets van Vietnam, dus dat wilden we toch niet missen. En maar goed ook, want het was heel leuk om een keer naartoe te zijn geweest! De show heeft allerlei kleine verschillende verhalen dat over het dagelijks leven in Vietnam gaat. Het wordt uitgevoerd met poppen in het water (duhh, vandaar WATERpuppet show).
Volgende dag uitgecheckt in hotel, ingecheckt op het vliegveld en verlaten we Vietnam helaas alweer. Off to Thailand!!

Chiang Mai, THAILAND

De volgende dag hadden we het vliegtuig naar Bangkok gepakt. Super relaxt vliegtuig! Maar het was helaas zo kort vliegen, dat we onze film niet af konden kijken ;). (Geen zorgen, de volgende dag op internet afgekeken, haha). Na het vliegen de metro gepakt naar het treinstation om daar de nachttrein naar Chiang Mai te pakken. Met twee extra uren vertraging, kwamen we na in totaal 25 uur reizen doodmoe in Chiang Mai aan. Meteen een Mac opgezocht en Aimy kreeg het natuurlijk weer voor elkaar om de meest spicy burger te nemen. Nadat Ruud hierdoor twee keer lunch op had en Aimy één keer gingen we op zoek naar een guesthouse. Uiteindelijk terecht gekomen bij Junior House, waar de meest vriendelijke mensen werken! Die avond kennis gemaakt met de 1000000000 muggen die hier hun eten bij elkaar sprokkelen (ons bloed dus), wat gegeten bij een lokaal tentje en toen gaan slapen. Volgende dag moesten we voor één nacht van hotel wisselen, omdat junior house die nacht vol zat en hadden we een ander guesthouse gevonden in de buurt. Die middag de stad een beetje verkend. Het was super warm, dus even een stop gemaakt bij dokter fish. Voor nog geen euro, 20 minuten onze voeten op laten eten :):). Verder nog een (te dure, maar overheerlijke) aardbeien smoothie op en 's avonds naar de night bazaar geweest waar Aimy nog een sarong heeft gekocht.
De volgende ochtend uitgecheckt bij onze tussenaccommodatie en waren we weer terug verhuisd naar junior house. Daar ontbijtje gepakt en toen werden we opgehaald voor de Thaise kookcursus die ons stond te wachten. Samen met twee meiden uit Ierland, een jongen uit UK en een jongen uit Canada hadden we de kookcursus. Als eerste gingen we naar een markt waar we de verschillende groenten en specerijen kregen uitgelegd. Vervolgens gingen we naar een Thais huis waar we leerden koken. We mochten eerst onze gerechten uitkiezen en daarna hadden we in totaal 6 gerechten gekookt. Het was zoveel dat we nog wat mee terug naar ons guesthouse konden nemen en als avondeten op konden eten. We hadden een ruime keus uit gerechten om te koken en de Thaise keuken is echt pittig!!! Gelukkig mocht je de hoeveelheid pepers zelf bepalen :). Scheelde weer een brandblusser.
Nadat we klaar waren met koken en eten kregen we als bedankje een diploma en een kookboek om de gerechten thuis te maken. Gaan we doen :). Zullen jullie blij mee zijn hè ;).
Die avond, omdat het kan, nog maar een keer naar de night bazaar geweest en een tas voor Aimy gescoord. Jaaaa.. Shoppen tot die backpack vol zit.
De volgende ochtend werden we opgehaald om naar Woody's elephant training te gaan. Op deze plek worden de olifanten goed behandeld, dus wilden we graag naar deze plek gaan. En gaaf dat het was!! We hadden nog een Nederland stelletje, Marcella en Bob, leren kennen die ook in ons guesthouse zaten en met dezelfde tour mee gingen. (Grappig, want we kwamen die avond erachter dat we allebei een meisje uit Nederland kennen).
We werden opgehaald door een ladyboy, haha echt grappig. Top wijf(man) was het! Eenmaal bij Woody kregen we speciale kleding aan en kregen we uitgebreide uitleg van onze gids over de olifanten, hoe ze ermee omgingen etc. Ze waren er heel eerlijk en open in. Daarna kregen we nog Thaise woorden te leren, aangezien olifanten geen Engels kunnen ;). Onze groep werd in tweeën gedeeld en wij zaten in de stront groep (poo poo group haha).
Om kennis te laten maken met de olifanten deelden we bananen uit. Daarna leerden we stap voor stap hoe we erop moesten klimmen, hoe we de olifanten moesten sturen etc. Echt heel vet! Wel lastig en volgende dag spierpijn haha :). Om op de olifant te kunnen zitten en sturen moet je op de nek gaan zitten. Lijkt net of je eraf valt!! (Bij veel olifantenkampen wordt er een soort van stoeltje op de rug van de olifanten geplaatst. Schijnt ontzettend slecht voor de rug te zijn. Heel zielig. Dus hier gingen we gewoon zonder enige steun erop zitten!).
Na de training kregen we lekker een Thaise lunch en zaten we onder de lunch nog onze Thaise woorden voor de olifanten te oefenen. Na de lunch gingen we een stukje lopen. Echt nog lastig haha, want als je valt, dan val je hard! Daarna mochten we de olifanten wassen en hebben we er nog mee gezwommen. Wat een ervaring was dat!!
Die avond nog wat gegeten met Marcella en Bob (Floor, voor als je dit leest: speciaal voor jou bij bamboo café!) en naar de saturday night market geweest.
Volgende ochtend hadden we bij ons guesthouse een scootertje gehuurd en waren we rond Chiang Mai gaan rijden. Wel even wennen om links te rijden! Nog een waterval bezocht en naar een tempel geweest. Daarna hebben we de warmte ontlopen en zijn we een shopping mall ingelopen. Daar nog een pizza company ingegaan en (te hete ) spaghetti besteld. Beetje dom ook, want er stond spicy, maar de Thaise jongen zei dat het maar een beetje pittig is. JA DUUUH.. Als een Thai zegt dat het beetje pittig is, dan is het dus heel pittig. Hadden we kunnen weten natuurlijk! Dus Ruud had geluk en mocht alle spaghetti opeten.
Die avond naar de sunday market geweest en heerlijk gegeten! Waaronder verse sushi (eindelijk sushi!!), kipspiesjes, gefrituurde dumblings en vieze garnalendingen.
Volgende ochtend hadden we om vijf uur de wekker gezet om de monniken te zien bidden aangezien we die middag Chiang Mai zouden verlaten. Aangezien we te moe waren, diezelfde ochtend besloten om nog één nachtje langer te blijven, om vervolgens die avond de monniken te kunnen zien bidden. Konden we tenminste nog een beetje uitslapen! Heerlijk, per dag maar kijken hoe en wat je wilt doen! Diezelfde dag eerst uitgebreid ontbeten en terug naar de shopping mall gelopen. De dagtas van Ruud was al kapot gegaan, dus hadden we daar een nieuwe gekocht. Meteen maar een goede (en duur), dus hopelijk blijft ie lang heel!
Klein detail: in de shoppingmall werken zo ontzettend veel mensen. Zodra je in de winkel komt staan er meteen vier mensen om je heen. Rest van de dag doen ze niks zodra er geen klanten zijn haha. En in de winkel waar we de tas hadden gekocht hadden ze de Nederlandse vlag verkeerd om hangen. Aangezien ze geen Engels konden hebben we na vijf minuten dat duidelijk kunnen maken. Vervolgens stonden ze met 9 vrouwen eromheen om die vlag om te draaien (volgens mij niet gelukt, aangezien ze nog bezig waren toen we weg gingen). Zoooo druk was het in de winkel haha.. Als jullie niet lachen: had je bij moeten zijn :). Verder die dag nog wat tempels bezocht in de oude binnenstad en hebben we de monniken zien bidden. Was toch wel bijzonder om te zien! Die avond konden we pas rond 21.30 uur eten door een flinke onweersbui. Op aanraden van Tata, die in ons guesthouse werkte hadden we bij een lokaal tentje heerlijke geroosterde kip op. Goede laatste avondmaal in Chiang Mai!!
Volgende ochtend afscheid genomen van ons guesthouse! Was aan de ene kant toch wel jammer.. Voelde beetje als een thuis, zo makkelijk en vriendelijk waren die mensen daar! Maar we hadden ook wel zin om naar onze volgende bestemming te gaan: Pai!

Pai

We gingen met een klein busje naar Pai toe. Pai is een plaatsje dat bekend staat om de hippies. Meteen als je het stadje binnenrijdt, voel je ook al die relaxte sfeer die er hangt. Vrij rustig plaatsje, het is dan ook laagseizoen, maar voelde goed!
Om bij ons guesthouse aan te komen moesten we een soort van zelfgemaakte houten/rieten/bamboe brug over. Soms had je echt het gevoel dat je erdoorheen zakte. De rivier die je over stak heette: the river of love. Hoe hippie haha. Eenmaal aangekomen kregen we een huisje aangewezen. Ja hoor van alle gekleurde huisjes die er waren kregen wij de felroze :). We waren in ieder geval niet te missen haha. Vooral Ruud was blij met de kleur ;). Die middag lekker voor het huisje gechild en 's avonds lekker geen Thais eten op, maar Israëlisch! Lekker falafel met een grote salade. Hmmmm! Leek even of we bij de bazaar in Rotterdam waren ;). We waren die dag ontzettend moe van het weinige slapen, door de 1000 muggenbulten die we in Chiang Mai hadden opgelopen, maar ook van het warme weer. Dus we lagen die avond al vroeg op bed!
Volgende ochtend hadden we een scootertje gehuurd en waren we rondom Pai gaan rijden. We hadden een super leuke route, wel lekker hippie achtig haha. We kwamen namelijk eerst bij 'coffee in love' uit, waar we lekker een te dure caramel latte frappuchino hadden gedronken. Vervolgens doorgereden naar strawberry in love. Hahaha veel liefde hè. Daar hadden we nog heel romantisch een slotje opgehangen met onze namen. Het was overigens heel rustig overal. Echt laagseizoen, dus sommige dingen waren gesloten, was jammer.
Daarna kwamen we aan bij de canyon. Daar hadden we een heel gaaf uitzicht en kon je over smalle hoge stukken berg lopen. Aangezien het daar aanvoelde als 60 graden, hadden we dat niet gedaan, want er was bijna nergens schaduw.
Vervolgens waren we doorgereden naar de hotsprings, waar we onszelf lekker weg konden laten koken. Super warm water, logisch hahah. Maar was wel leuk om te doen. De heetste bron die daar was, waar je lekker pootje in kon baden, was 80 graden. Je kon er eitjes in koken! Nee, je kon er niet echt pootje in baden, voor als je het echt geloofde haha.
Vervolgens een lange tocht gemaakt naar een tempel boven aan een berg. Echt een hele mooie tocht en we waren bijna de enige die daar rondreden, dus ook heel relaxt rijden. Tempeltje bezocht, tja op een gegeven moment zie je het verschil bijna niet meer haha en toen door naar de oia village. We hadden een dorpje verwacht met een eigen volk, maar in werkelijkheid was het een gesloten hotelcomplex. Niks te zien en te beleven. Dus maar doorgereden terug naar het centrum. Daar lekker een Thaise cheeseburger met friet op en toen de andere kant van pai opgereden. Daar reden we langs een Chinese village (wat denk ik leuk is in het hoogseizoen) en doorgereden naar een waterval die je kon beklimmen en waar je kon zwemmen. Chil!!! Eindelijk afkoeling kunnen vinden!
Laat in de middag nog gerelaxt voor ons huisje, totdat we opeens Marcella en Bob aan de overkant van de rivier zagen zwaaien. Hoe toevallig! Daar nog wat mee gedronken en afgesproken elkaar nog in Chiang Mai te zien (we gaan terug naar Chiang Mai voor één nacht, aangezien de tickets naar Chiang Rai vanuit Pai veel te duur zijn). Die avond nog lekker gegeten van de straattentjes in het centrum. Weer lekker sushi, omdat het kan :), mango sticky rice, saté en groene ijsthee gedronken uit een stuk bamboe.

En vandaag weer terug naar Chiang Mai, terug naar junior house, maar dan een kamer met airconditioning!!! Wel wat duurder, maar we wel weer aan toe na een lang tijd met ventilator te hebben geleefd tijdens 35 graden :).

Xxxxx

• 15 Mei 2014 - 15:29

Linda:

Hey Ruud en Aimy, wat een avonturen zeg!!! Erg leuk verslag weer! Blijf het zeggen: geniet er van!!!
    Liefs Frens, Linda en Isa!

• 18 Mei 2014 - 20:33

Luuk:

Ik verheug me al op Thais eten - maar niet te pittig ;-)