Phnom Penh, Sihanoukville & Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu Phnom Penh, Sihanoukville & Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu

Phnom Penh, Sihanoukville & Kampot

Door: Ruud en Aimy

09 April 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Sua 's'dei! Sohk sabaay?! ;)

Na nog een ochtend op de fiets naar de Angkor tempels te hebben gefietst, waren we officieel kapot! Diezelfde middag hadden we nog een seeing hands massage gehad! Werd gedaan door blinde mensen. Echt super chil! En konden we ook wel gebruiken na drie dagen fietsen! Die avond nog lekker Khmer gegeten en 's avonds relaxt wat wezen drinken bij onze guesthouse.

Phnom Penh
De volgende dag met de bus naar Phnom Penh gegaan. Een heerlijke zes uur (not!) in de bus gezeten. De weg waar we op reden was zeg maar geen weg, alleen maar hobbels, gaten en vooral heel stoffig. Onderweg nog bijna getuigen geweest van een vrachtwagen die nog net niet een bruiloft binnen reed, doordat die de weg niet meer op kwam!
Toen we eenmaal in de stad aankwamen stonden de tuktuk chauffeurs ons uiteraard op te wachten. We hebben gauw onze backpack uit de bus gehaald en zijn naar ons guesthouse gelopen aangezien het niet ver was.
Phnom Penh is een drukke vieze stad. We vonden het daar erg benauwd. We werden vriendelijk ontvangen in ons guesthouse en hadden een fijne kamer. Wel met duiven naast onze kamer, dus we hoefden geen wekker te zetten in de ochtend ;)
De volgende dag zijn we met een tuk tuk naar de killing fields en s21 gereden. Aangezien het druk was op de weg, had onze tuk tuk chauffeur een andere route genomen, wat achteraf alleen maar leuk was. Langs deze weg was alleen maar lokale bevolking te vinden die allemaal vrolijk naar ons aan het zwaaien waren.
De killing fields en s21 had enorme indruk op ons gemaakt. Wat de Khmer Rouge eind jaren 70 heeft aangericht is gewoon niet te begrijpen. In totaal 1,7 miljoen Cambodjanen vermoord door hun eigen volk, wat neer komt op één op de vier mensen. De complete hoofdstad was bijvoorbeeld binnen drie dagen leeggehaald, omdat mensen op 15 uur per dag zonder pauze op het land moesten werken. Binnen de killing fields kon je de massagraven zien, de botten van het vermoorde volk, de boom waar baby's werden vermoord etc.. Echt onwerkelijk. Zelfs nu komen er nog kleding en botten vanuit de grond naar boven, met name in het regenseizoen. Nadat we er helemaal stil van naar buiten liepen, gauw wat geluncht om vervolgens naar de s21 te gaan (s21 was een school dat tijdens de Khmer Rouge periode werd gebruikt als gevangenis). Hier kregen we een rondleiding en hadden we kennisgemaakt met twee (!) overlevenden. In totaal waren er maar zeven overlevenden van alle mensen die in de gevangenis zijn geweest. In deze gevangenis werden mensen mishandeld, verzopen en de meest gruwelijke dingen die je maar kunt bedenken. Binnen de gevangenis kon je zien hoe mensen werden opgesloten, vastgeketend en kon je foto's zien van de mensen die daar zijn overleden. We kregen er helemaal kippenvel van. Het had zo'n indruk op ons gemaakt, is gewoon niet te beschrijven!
Om even bij te komen, zijn we daarna nog even een markt op geweest en hebben we die avond luxe gegeten met een cocktail! Het was happy hour, dus de goedkoopste cocktail ever op gehad, 1,75 dollar. Niceeee :):):)
Volgende dag zijn we in de ochtend nog naar het Royal palace en nationaal museum geweest. Was leuk, maar vrij prijzig. Daarbij liep het zweet van ons lichaam af, dus gingen we daarna even verkoeling zoeken bij de cupcake café! Wow, super lekkere cupcakes op. Echt niet normaal!!
Die avond nog avond gegeten en vroeg naar bed gegaan om de volgende ochtend naar Sihanoukville te gaan.

Sihanoukville
De ochtend van vertrek zaten we in een super relaxte mini busje met airco en WiFi!!! En veel beenruimte, dus waren 4 relaxte reisuren! Eenmaal aangekomen in Sihanoukville naar ons verblijf gelopen en die middag nog even een late lunch op bij Buddha restaurant. Lekker gegeten en super goedkoop. Daarna nog even naar de zee gegaan. Aimy voelde zich daar niet helemaal op haar gemak, aangezien de lokale bevolking haar constant aankeek. Niet gewoon kijken, nee lekker uitgebreid staren en nakijken. Dus dan maar met kleding en al de zee in! 's Avonds nog lekker wat gegeten op het strand. Echt heeeeul vervelend al dat eten ;). De volgende dag hadden we op aanraden van Sjors een stranddag gehad bij Otres 2 beach 2 (5 km verderop). Een heel mooi en rustig strand waar we lekker konden relaxen. Diezelfde dag ook nog alvast de visa geregeld voor Vietnam. Ook de laatste dag nog gerelaxt op Otres 2 en daar nog een voetenmassage (en voor Aimy ook een pedicure) van een vrouwtje die de hele dag langs het strand massaaaaage roept. Tijdens die massage hebben we haar een beetje leren kennen. Echt een hele lieve vrouw die hard moest werken om voor haar kinderen te kunnen zorgen. Dus wij waren blij met de massage, en zij was ons super dankbaar, omdat ze die dag ( en de dagen erop) haar geld weer had verdiend!

Kampot
De volgende dag hadden we de bus gepakt naar Kampot. Uiteraard wordt ook hier weer even je geduld getest, want tijdens de rit stopt meneer de chauffeur gewoon even bij de Vietnamese consulate om zijn visa te regelen. Na 20 minuten wachten reden we verder om vervolgens langs de kant te stoppen om goedkoop benzine te tanken. Ondanks dat waren we op verwachte tijd in Kampot aangekomen, aangezien hij het gaspedaal wel had ontdekt :)! In Kampot de tuktuk genomen naar Villa Vedici, naar Sjors (collega van de Jumbo!). Zijn vader heeft in Kampot een resort waar we een week verbleven. Dat was echt een topweek! Echt heerlijk om weer even lekker Nederlands te praten en een bekend gezicht te zien! Ook nog kennisgemaakt met Frank, zijn broer en Simone, vriendin van Frank en later met Hans, de vader van Sjors en Frank. De eerste dag hebben we lekker gerelaxt aan het zwembad en de zonsondergang aan de rivier bekeken. Volgende dag hadden we een scootertje gehuurd voor vijf dagen en waren we naar Kep gereden, een plaatsje 25 km verderop. In het begin nog wel spannend, maar al snel reden we in een rap tempo op de weg. Kep staat bekent om de verse krab, dus die hebben we uiteraard geprobeerd! Het was voor ons allebei de eerste keer dat we krab aten, dus na ruim een uur konden we het restaurant pas verlaten, haha. Nog een hele klus hoor, om een klein stukje krab te kunnen eten :p! Daarna nog even langs het strandje van Kep gelopen en toen weer op de scooter terug naar Villa Vedici. Die avond hebben we samen met Sjors, Frank en Simone de, tot nu toe, lekkerste spare ribs ever gegeten en daarna wezen stappen!
Volgende dag bijgekomen van de avond ervoor en waren we het centrum van Kampot ingegaan. Even op de markt gelopen en wat geshopt. Daarna geluncht en voor de rest van de dag gezwommen, gepoold, dumblings gegeten en gerelaxt!
Volgende dag zijn we met Simone, Frank en Sjors op de scooter naar de Bokor mountain gereden. Eerst een lange tocht met veel bochten naar boven. Daar zijn we naar de waterval, zonder water, geweest aangezien het het droge seizoen is! Daar lekker maïskolven gegeten en toen doorgereden naar het oude casino. Daar had je een mooi uitzicht. Ook was het bizar dat het beneden 35 graden was en we op de berg met een vest stonden. Na het oude casino gingen we naar het nieuwe casino, die door Chinezen is opgebouwd. Een enorm complex met 400 kamers. Sjors had gevraagd of we een kamer konden bekijken, en dus werden we met een elektrisch wagentje naar een hotelcomplex gebracht. Na deze tocht, gingen we het casino in en hebben we al ons geld opgegokt. Dus tot volgende week!!! Nee hoor, grapje :):):)
Daarna terug gereden en die avond nog lekker relaxt gedaan. Volgende dag zijn we naar de elephant caves gegaan en werden we door twee jongens begeleid. Na een paar foto's te hebben gemaakt, zijn we door naar Kep gereden om op de veranda (hotel) te drinken en daarna wat te lunchen. 's Avonds met Sjors nog wezen eten in Kampot. De volgende dag hadden we een kayak gehuurd en waren we de rivier opgegaan. Een stuk verderop hadden we, volgens Hans de 007 loop, gedaan: een stukje rivier waar het er smaller was en je makkelijk in kan verdwalen. Was wel heel gaaf, want het was er heel rustig en je zat echt midden in de natuur.
Die middag waren we nog met Simone naar een schooltje geweest, waar zij heeft gewerkt. Was super leuk om te zien! Het was een school voor kinderen die arm zijn. Hier kregen ze gratis les in de namiddag, want de school betaalde alles door de vele sponsors die ze hebben. Ook konden we nog spontaan genieten van de lesgeef skills van Simone, want ze werd gevraagd om een les te geven. Ook was het hilarisch om te zien dat de les buiten werd gegeven en dat er dus opeens een kip midden in het leslokaal loopt (en niemand kijkt ervan op)!
's Avonds gingen we met Simone, Frank en Sjors nog traditioneel Khmer eten. Aangezien we de kaart niet konden lezen had Frank Hans gebeld. De serveerster las de menukaart voor aan Hans, waarna hij enkele gerechten voor ons had besteld. Naast heerlijk eten, zat er ook één gerecht bij waar we maar een klein hapje van op hadden: mieren, vliegen en nog wat. De smaak was niet vies maar het idee... Haha nee voor ons niet meer. Die avond onze backpack moeten inpakken (en nog ruzie gehad met een kakkerlak). Volgende dag helaas afscheid moeten nemen van niet alleen Villa Vedici, waar we een top week beleefd hadden, maar ook van het mooie Cambodja! De reis gast weer door: op naar Vietnam!!

Xxxx

• 09 April 2014 - 17:34

Luuk:

Ha Aimy en Ruud,
    Leuk om weer wat te horen! Fijn om te lezen dat jullie het nog steeds naar de zin hebben.
    Blijf genieten!
    Groeten, Luuk

• 09 April 2014 - 19:20

Margot:

wat een leuk verslag weer!
    Die mieren en vliegen kun je hier ook op je bord krijgen hoor

• 09 April 2014 - 19:28

Linda:

Erg leuk om weer een verslag te lezen! Gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken! Geniet ervan! Dikke kus Frens en Linda

• 09 April 2014 - 22:20

Ton:

Tsjonge jonge. Ik ben wel jaloers hoor. Wat een geweldige reis maken jullie. Echt genieten zeg. Het is een heel andere cultuur hè. Maar dat maakt het juist mooi. Veel plezier verder.

• 09 April 2014 - 22:25

Maloi:

Hi Amy & Ruud,

Super leuk om jullie Cambodja verhalen te lezen. Vooral heel herkenbaar. Super veel dezelfde dingen gedaan en gezien die jullie ook in jullie verslag beschrijven.
    Nog lekker genieten, want jullie reis is nog laaaaaang niet voorbij!
    Xxx

• 10 April 2014 - 07:10

Buuf:

Wauw, geweldig reisverslag! Verheug me nu alweer op het volgende reisverslag. Heel veel plezier en een dikke kus van Sven X

• 10 April 2014 - 08:52

Lieke:

Jeetje wat doen en zien jullie veel! Begrijpelijk dat er af en toe een massage bij hoort! Geniet er van! Liefss

• 10 April 2014 - 08:54

Lea:

Wat een leuk verslag, iedere keer weer leuk te lezen. Geniet ervan, zo te lezen is het een geweldige reis!!

• 10 April 2014 - 12:50

Henk:

Leuk reisverslag!!
    En wat leuk dat jullie hebben opgetrokken met een oud collega van de Jumbo, Sjors en zijn familie, en daardoor nog meer leuke dingen hebben meegemaakt!!

Groetjes, Henk

• 11 April 2014 - 09:29

Wil:

Wat een mooi verslag, had een brok een mijn keel, fantastisch gewoon om alles zo te kunnen volgen van jullie. kus mama