Bye bye South East Asia - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu Bye bye South East Asia - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van aimyruudAzie - WaarBenJij.nu

Bye bye South East Asia

Door: Aimy

15 Augustus 2014 | Indonesië, Kuta

Indonesie deel 3: Java deel 2, Lombok, Gili, Bali ennn.... Naar huis.

Hier zijn we dan alweer met ons laatste verslag! Jaa.. Geniet er nog maar even van ;)

We waren gebleven bij het Suikerfeest in Yogyakarta. Alles was dus gesloten, dus waren we naar Malioboro street gelopen waar de hele happening was van de gewoontes van mensen tijdens Suikerfeest: shoppen, eten, shoppen, eten x100.
Daarna hadden we die avond de nachttrein gepakt naar Malang. Na anderhalf uur vertrekken, konden we dan om 1.30 uur in de nacht vertrekken! En we hadden zo goed geslapen, dat we wakker werden midden een coupe waar iedereen al fris en fruitig met een koffie en krantje op z'n stoeltje zat en wij nog languit met deken, kussen en masker en nog net niet met kwijl uit onze mond wakker aan het worden waren. Maar daar waren we dan eindelijk: Malang!

Malang
Die dag meteen Enny's guesthouse opgezocht, ingecheckt en uitgerust. Echt geweldig. Enny is ondertussen 82 jaar oud, maar staat daar mooi nog haar guesthouse te runnen! Die middag nog met Enny gekletst en het fotoalbum van 6 jaar geleden erbij gepakt, omdat we er toen ook verbleven. En ja hoor! We stonden erin :). Ook kennis gemaakt met haar familie, omdat zij daar vakantie aan het vieren waren en die avond gingen we vroeg naar bed, want om 01:00 uur zouden we opgehaald worden voor de bromo vulkaan!
Dus na heerlijk slapen (dus niet, want de mensen die naast ons zaten, waren niet van plan te slapen, maar om herrie te schoppen), werden we opgehaald door Paul, onze gids! Samen met de kleinzoon van Enny en een neef van hem zijn we met Paul naar de bromo gegaan. Eerst twee uur rijden, toen 45 minuten met de jeep omhoog en na nog een stuk lopen (ivm lokale vakantie, dus moest de jeep verder weg geparkeerd worden), brommers ontwijken kwamen we boven, waar het al stampvol stond met mensen! Gelukkig wist Paul een goede plek, dus ondanks dat we tussen het prikkeldraad zaten.. We stonden wel vooraan :).
Na een tijdje wachten kwam dan eindelijk de zon op. Hoewel het elke dag gebeurd, blijft het geweldig om te zien. Vooral met uitzicht op meerdere vulkanen! Dus na foto's schieten, filmopname, zelf op de foto worden genomen door Indo toeristen, reden we naar beneden om eerst ontbijt te krijgen en waar we de Bromo vulkaan gingen beklimmen. Je kon het eerste stuk met paardje doen, maar we wilden daar geen geld aan verspillen, dus liepen we. En ook geweten ook. Stof en zand O-VE-RAL! Dus mondkapjes op en gaan met die banaan. Eenmaal boven op de Bromo ook weer een super gaaf uitzicht! En hoe druk het ook was: iedereen bleef op één plek staan, waar het super druk is, dus je hoefde maar twee minuten verder te lopen en je had een stukje vulkaan voor jezelf :). Ook daar wat foto's genomen en toen was het weer tijd om terug te gaan.
Eenmaal terug bij de guesthouse waren we mijn opa's huis gaan zoeken. Eenmaal in de straat, herkende ik niks, want uit mijn herinnering was de straat van opa een mooie straat. Maar hoeveel kan er in zes jaar tijd veranderen! Eenmaal opa's huis gevonden, zagen we al gauw dat het niet meer bewoond was: het huis stond er nog wel, maar totaal verlaten en niet meer onderhouden (net zoals de hele buurt dus). Alles was dus heel gauw veranderd! Super jammer, maar blij dat we het hadden gevonden. En ik denk ook nog op tijd, want zoals het er naar uitziet, zal het huis er over een paar jaar niet meer zijn..
Die avond vroeg wat gegeten en meteen naar bed, aangezien we een nacht hadden overgeslagen! Volgende dag ontbeten met een bruine boterham met hagelslag (jeeejj!!!), uitgecheckt en afscheid genomen van Enny.

Surabaya
De rit naar Surabaya duurde maar drie uur, maar aangezien onze chauffeur na een uurtje al moe werd en dus tijdens het rijden steeds in slaap viel, zodat we half op de vluchtstrook etc. reden, waren we heel blij dat we na drie uur die auto uit mochten. We gingen naar Surabaya voor onze vlucht naar Lombok. Surabaya zelf is ook niet echt veel. Wel hadden we een super leuke homestay met hele vriendelijke mensen die ons naar een shoppingmall bracht en ons ook weer kwamen ophalen! Volgende dag vroeg opgehaald door een 'papalookalike' (maar dan wat jonger en meer haar op zijn hoofd. Sorry pap ;) ). Eenmaal op het vliegveld op naar Lombok!

Lombok
De eerste paar nachten verbleven in Mataram. Stad zelf stelt niet veel voor, maar ze hadden een shoppingmall met een restaurantje waar ze de lekkerste saté ayam verkopen en een supermarkt waar we heerlijke verse fruit juice op hadden.
Ook hebben we daar nog één dag een taxi gepakt naar Sengigi beach, waar we bij een resort aan het zwembad mochten zitten. We hoefden dan ook niet te betalen voor de handdoeken, want ze zagen dat ik Gado Gado (nederlands/Indonesisch) was haha. Wat een voordeel om half Indonesisch te zijn ;) haha. Die dag lekker gerelaxed, lunch gehaald bij een goedkoop lokaal tentje net naast het resort en nog wat gepraat met een Australisch echtpaar die elke twee maanden wel op vakantie gaan (zwaar leven haha).
Paar dagen later de taxi gepakt naar Bangsal pier en daar een ticket gekocht voor de public ferry naar Gili Trawangan! Uiteraard staan de mannetjes je al op te wachten om je te helpen. Maar daar trappen wij niet meer in :):). Dus met z'n allen in die ferry en flink worden bestudeerd aangezien we samen met een ander koppel de enige toeristen waren en op naar Gili Trawangan!

Gili Trawanggan
Dit eiland is typisch een Indonesisch eiland waar Indonesië ver is te zoeken. Het zat bomvol met toeristen (op booking.com was dan ook 95% volgeboekt). Ondanks dat hebben we toch nog een guesthouse kunnen vinden en lekker drie dagen kunnen genieten! En het heerlijke van dit eiland is dat er geen auto's en brommers rijden. Alles gaat per fiets, met paard en wagen en met de boot. Ruud heeft zelfs koeien zien vervoeren met een mini bootje, waar één van de koeien ervandoor ging haha. Diezelfde dag waren we richting het noorden gelopen van het eiland, waar het een stuk rustiger was op het strand en we een mooie zonsondergang hebben kunnen zien.
Volgende dag had Ruud twee duiken waarbij hij met schildpadden had gezwommen!
Die avond waren we Hester en Vincent tegengekomen, die we 2,5 maanden eerder ook al in Laos hadden ontmoet. Dus die avond samen gegeten en bijgekletst. Echt super grappig hoe je mensen steeds na een lange tijd weer totaal ergens anders ontmoet!
Volgende dag gingen we rond de drie Gili eilanden snorkelen samen met andere mensen... Heel veel andere mensen.. Stuk of 60 ;). De bootjes werden helemaal volgepropt en dan pas konden we gaan. Beetje jammer, maar we betaalden dan gelukkig ook niet veel. Het snorkelen zelf was heel leuk! Veel koraal, vissen en twee schildpadden! (Helaas is snorkelen rondom een schildpad met 60 anderen niet heel relaxt ;).
Volgende dag uiteraard weer afgezet met de boot ticket, maar op naar Bali, Ubud!

Ubud
Het één na laatste plaatsje dat we hebben bezocht voordat onze reis naar huis kan gaan beginnen. Ubud staat bekend als het stadje vol cultuur, kunst etc. DE ideale plek voor souvenirs, kleding etc. Eenmaal bij ons guesthouse, kwamen we erachter dat we in een goedkopere kamer zaten, dan we hadden geboekt. Nadat we dat hadden gemeld kregen we de volgende dag een andere kamer, een betere, maar voor de prijs die wij wilden betalen :). Chill.. Hier kon Ruud mooi uitrusten, terwijl ik die dag met de scooter werd opgehaald voor een zilver workshop! Daar heb ik mijn eigen ring mogen maken. Eindelijk mijn zelfgemaakte ring!!
Volgende dag waren we naar Monkey Forest gelopen. De naam zegt het al :). Uiteraard stond het hier vol met mensen, maar was het bos groot genoeg om rond te lopen. Ruud zijn raincover was nog bijna uit zijn tas gestolen door zijn grote vriend aap, maar gelukkig kwam op tijd al een bewaker voorbij haha. Verder die middag nog een tempel bezocht en niet zo heel veel meer gedaan. Nog wel lekker een ijsje op met oreo, snickers en marshmallows :):) lekker Indonesisch.
Volgende ochtend werden we opgehaald door Rakesh. Bij hem en zijn familie thuis hebben we die dag een Balinese kookcursus gevolgd. Samen met een Engels koppel gingen we eerst naar de groentemarkt, waar Rakesh de groenten uitlegde die we gingen gebruiken. Daarna werden we, ook al stond dat niet op de planning, nog gauw afgezet bij een coffee plantage waar we, na een korte rondleiding, een kopje koffie konden drinken met uitzicht op de rijstvelden. Onderweg nog veel marcherende/dansende/zingende kinderen tegen gekomen. Allemaal aan het oefenen voor de onafhankelijkheidsdag op 17 augustus. Heel grappig om te zien! Helaas kunnen we die dag zelf niet meer meemaken, omdat we dan alweer in het kikkerlandje zitten!
Eenmaal bij Rakesh thuis, verwelkomd door de familie met een welkomstkokosnoot. Na een korte uitleg over hun huis/tempel/tuin, konden we beginnen! Uiteraard heeeerlijk gekookt :):). Wat een geluk heeft onze familie thuis toch, dat we zo goed kunnen koken nu ;).
Die middag nog over marktje gelopen en precies dezelfde slippers kunnen vinden als zes jaar geleden (jeeeejj happy!!).
Volgende dag waren we samen met Rakesh als onze chauffeur, naar de holy spring tempel geweest. Deze tempel is voor hindoeïstische mensen erg belangrijk. Je moet het 'holy' water in om te bidden. Heb ik natuurlijk ook geprobeerd ;). Daarna nog naar een rocky tempel geweest en wat lokaal eten op bij de night market.

Kuta
De volgende dag naar onze eindbestemming Kuta gegaan. Dit is één groot vakantieoord waar dikke Australiërs zich vol eten en bruin (of rood bakken) en waar Japanners zich helemaal kapot shoppen! Perfect voor ons om te eindigen :). Hier hebben we nog drie dagen lekker gerelaxed op het strand en gewinkeld. Ook op ons laatste dagje nog Ivan en zijn familie uit Nederland tegen gekomen!

En nu.... Is het na 5,5 maanden dan zover. DE reis waar we een jaar lang voor hadden gespaard komt nu alweer ten einde. We hebben echt een super tijd gehad en elke dag was het meer dan waard! We hebben mooie (en minder mooie) dingen gezien, veel super geweldige mensen ontmoet, enorm lekker (en veel) gegeten en ontzettend veel gedaan. We gaan dit echt ontzettend missen en het zal ook zeker niet onze laatste reis zijn ;)

Toch kijken we ook stiekem uit om naar huis te gaan! Lekker weer onze familie en vrienden zien, worstenbroodjes, bruine boterhammen met kaas en stamppot met rookworst eten ;)
Morgen pakken we ons vliegtuig..

Bye bye Indonesia, bye bye South East Asia! Tot de volgende keer!!

Xxxx

• 15 Augustus 2014 - 13:53

Margot:

Achteraf gezien is de tijd voorbij gevlogen!
    Jullie komen thuis met een koffer vol ervaringen.
    fijn om te lezen dat jullie voortaan indisch gaan koken

• 15 Augustus 2014 - 14:02

Eva:

Mooi! Weer heel veel zin jullie te zien. Dikke kus!

• 15 Augustus 2014 - 15:13

Willy Schurink:

Leuk om jullie zo gevolgd te hebben en wat margot zegt: je komt terug met een koffer vol ervaringen. Vast ook weer genieten va de boerenkool met worst maar vooral van de mensen die je lief zijn. Goede reis terug! Willy

• 15 Augustus 2014 - 17:29

Linda:

Aaah, het boek is uit. Ik ga jullie verhalen nog missen! Bedankt voor de leuke verslagen en goeie reis terug naar huis! Stiekem héél erg blij als jullie weer voor onze neus staan!!! X